Bensa, diesel vai hybridi – Miten suositut käyttövoimat eroavat toisistaan?

admin

Mikä käyttövoima autoon? Bensa, diesel vai hybridi? Autot ovat muuttuneet teknisesti viime vuosina nopeasti, ja käyttövoima on yhä useammalla ostajalla yksi tärkeistä kriteereistä autokaupoilla. Lue, miten bensa-, diesel- ja hybridiautot eroavat toisistaan, ja löydä itsellesi sopivin menopeli!

Kulutuslukemat, hiilidioksidipäästöt ja ympäristöystävälliset vaihtoehdot ovat hallinneet autoalan keskustelua jo pitkään. Samaan aikaan vaihtoehtoisilla käyttövoimilla, eli hybridillä, sähköllä ja kaasulla, kulkevien autojen määrä on lisääntynyt.

Se, onko paras vaihtoehto bensa, diesel vai hybridi, riippuu auton omistajasta. Auton ostajan näkökulmasta parhaiten itselle sopiva käyttövoima löytyy auton käyttötarpeen mukaisesti. Autokaupoilla käydään aluksi kattavasti läpi asiakkaan vuotuiset ajomäärät, asuinpaikka, mahdollisuus käyttää joukkoliikennettä sekä omat toiveet ja arvot.

– Suomi on iso ja harvaan asuttu maa, joka näyttää ihan erilaiselta riippuen siitä, mistä kolkasta katsoo. Metroalueella asuvan ihmisen auton käyttötarve on usein hyvinkin toisenlainen kuin syrjäseudulla asuvan, Helsingin J. Rinta-Joupin paikallisjohtaja Jarmo Pääkkönen perustelee.

Bensa- vai dieselauto?

B- tai C-segmentin henkilöautot, kuten Opel Corsa ja Opel Astra, ovat suurin osa bensiinikäyttöisiä. Bensa-auton etuja ovat edullinen ostohinta dieseliin ja hybridiin verrattuna. Lisäksi bensa-auton käyttökulut ovat halvemmat kuin dieselautolla.

Viime vuosina bensiinimoottorit ovat kehittyneet käyttöominaisuuksiltaan, hyötysuhteeltaan ja teholtaan yhä lähemmäksi dieselmoottoria.

– Fordin yhden litran kolmisylinterinen EcoBoost-moottori on jo viitenä vuotena valittu maailman parhaaksi pieneksi polttomoottoriksi. Tämä on yksi esimerkki siitä, kuinka polttomoottoreista kehitetään jatkuvasti vähäpäästöisempiä, Pääkkönen sanoo.

Paljon ajaville paras käyttövoima on tällä hetkellä diesel. Lähes poikkeuksetta kaikki isommat autot ja hyötyajoneuvot ovat dieselkäyttöisiä, minkä lisäksi diesel on suosittu myös henkilöautoissa: tänä vuonna käyttöön otetuista uusista henkilöautoista kolmannes on dieselkäyttöisiä.

– Dieselmoottorit kuluttavat vähemmän ja ovat noin viidenneksen bensiinimoottoria energiatehokkaampia, joten niiden merkitys hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä on tärkeä, Pääkkönen kertoo.

Dieselautojen haasteena ovat kuitenkin korkeat typpioksidipäästöt. Uuden teknologian myötä päästöjä saadaan pienemmiksi, mutta valmistuskustannuksien kasvun vuoksi dieselmoottorit jäävät Pääkkösen mukaan tulevaisuudessa vain isomman kokoluokan autoihin.

Hybridiautot ovat tätä päivää

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevat autot ovat tulleet ryminällä kuluttajamarkkinoille. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan tammi-kesäkuussa Suomessa ensirekisteröitiin lähes kaksi kertaa enemmän sähkö- ja hybridiautoja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

– Hybridiautossa on polttomoottori ja sähkömoottori. Valikoimastamme löytyy itsensä lataavia hybridiautoja, kuten myyntimenestys Kia Niro, sekä ladattavia plug in -autoja. Käytännössä ladattava hybridiauto voi kulkea reilut 60 kilometriä pelkällä sähköllä, Pääkkönen kertoo.

Hybridiauton isoimmat erot bensa-auton kulutukseen tulevat esiin taajama-ajossa. Kun sähkömoottori on apuna liikkeelle lähdössä, laskee polttoaineen kulutus voimakkaasti.

– Hybridiauto lähtee sähköllä sulavasti ja hiljaisesti liikkeelle. Jarrutuksessa taas akut latautuvat. Näin kaikki energia otetaan talteen, Pääkkönen sanoo.

Meneillään teknologinen murrosvaihe

Tulevaisuudessa autoalalla nähdään lisää muutoksia. Autojen yhteisomistus voi olla kaupungeissa kymmenen vuoden päästä arkipäivää. Lisäksi autot ovat jatkuvasti entistä varustellumpia ja turvallisempia.

– Olen ollut 35 vuotta alalla ja sinä aikana autot ovat muuttuneet teknisesti todella paljon. Autojen elektroniikan kehittyessä saatamme jossain kohtaa nähdä autonomisia autoja liikennekäytössä, Pääkkönen sanoo.

Sähköautojen määrä kasvaa tasaisesti, mutta toistaiseksi niiden yleistymistä rajoittaa koko maan kattavan latausverkoston puuttuminen. 300 kilometrin toimintasäde riittää valtaosalle suomalaisista, mutta ei kaikille.

– Itse uskon, että hybriditeknologia on tekniikan yleistyessä ja hintojen laskiessa se tulevien vuosien eniten yleistyvä käyttövoima. Kaiken kaikkiaan on mielenkiintoista nähdä, mikä on se tekniikka, joka lyö itsensä läpi. Sen vain aika näyttää, Pääkkönen summaa.

 

Lue lisää vähäpäästöisistä autoista ja katso J. Rinta-Joupin kattava autovalikoima!

Suositellut artikkelit