• Otamme autosi vaihdossa
  • Kotimainen perheyritys
  • Yli 4000 auton valikoima
  • Autojen kotiintoimitus jopa 24h
Uudet ja käytetyt nelivedot
Neliveto -autot tuo etenemiskykyä niin työmaalle, maastoon kuin kaupunkiin.

Neliveto -autot tuo etenemiskykyä niin työmaalle, maastoon kuin kaupunkiin.

Osta uusi tai käytetty neliveto -auto. Suomessa auton vetotavalla on erityisesti talvella hyvin suuri merkitys. Nelivetoinen auto on näppärä ja liikkuu sulavasti lumessa ja vaikeammassa maastossa, eikä jää lumikinoksiin etu- ja takavetoisten tapaan niin helposti sutimaan. Nelivedon kaikki pyörät vetävät, jolloin liikkeelle pyrittäessä pito on parempi. Suomessa tätä vetotapaa kutsutaan myös nelipyörävedoksi, mutta muitakin merkkikohtaisia nelivetoajoneuvon mallimerkintöjä suositulle autolle löytyy, mm. 4x4, 4WD, AWD, Dual motor, 4Matic, 4Motion, Quattro, xDrive ja XWD. J. Rinta-Joupin nelivetovalikoimasta löydät uudet ja käytetyt nelivetoiset vaihtoautot. Autot, jossa on jiitä. Muistathan, että autoihimme on saatavilla myös edullinen J. autorahoitus, sekä J. autovakuutus, eli kasko ja vaihtoautojen lisäturva J. autoturva!

Katso myös neliveto pakettiautot.

Meiltä myös laadukas autohuolto, joka palvelee Helsingissä, Kuopiossa ja Seinäjoella!

 404 kpl Hakutuloksia

Hakutuloksia 404 kpl
Suosikit Suosikit 0

Hups, ei tuloksia!

Ei huolta, tässä valikoimassamme olevat lähimmät vastaavat ajoneuvot.

Katso vastaavanlaiset autot
Autohaku
Ajoneuvotyyppi

Tuoteryhmä

Vaihteisto

  • Hinta
  • KK-erä

Nelivetojärjestelmät

Nelivetotekniikat tarjoavat erilaisia ratkaisuja ajoneuvojen pidon ja ajettavuuden parantamiseksi erityisesti haastavissa olosuhteissa, kuten lumella, mudassa ja liukkailla teillä. Tässä esitellään yleisimmät nelivetotekniikat:

4x4

"4x4" viittaa yleisesti mihin tahansa ajoneuvoon, jossa on nelivetojärjestelmä. Tällä termillä kuvataan usein perinteisiä maastoautoja ja kuorma-autoja, joissa on kytkettävä neliveto. Näissä ajoneuvoissa kuljettaja voi valita, käyttääkö hän kaksivetoa (2WD) vai nelivetoa (4WD), riippuen olosuhteista.

4WD (Four-Wheel Drive)

4WD viittaa yleensä kytkettävään nelivetojärjestelmään, joka on usein käytössä maastoautoissa ja off-road-ajoneuvoissa. Kuljettaja voi manuaalisesti valita nelivedon käyttöön, kun tarvitaan lisäpitoa ja -voimaa. Nämä järjestelmät voivat sisältää myös matalia vaihteita erityisen vaikeisiin maastoihin.

AWD (All-Wheel Drive)

AWD tarkoittaa jatkuvasti päällä olevaa nelivetoa, joka jakaa voimaa automaattisesti kaikille neljälle pyörälle. Toisin kuin perinteinen 4WD, AWD-järjestelmä toimii aina ja ei vaadi kuljettajan toimia. Tämä tekee siitä erityisen hyödyllisen normaalissa ajossa ja muuttuvissa tieolosuhteissa.

Dual motor

Sähköautovalmistajat, kuten Tesla, käyttävät termiä dual motor viitatakseen ajoneuvomalliinsa, jossa on kaksi sähkömoottoria, yksi etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Tämä kaksimoottorijärjestelmä mahdollistaa nelivedon toteuttamisen sähköautoissa.


Valmistajakohtaiset nelivetojärjestelmät

4Matic

Mercedes-Benzin kehittämä 4Matic on kehittynyt nelivetojärjestelmä, joka tarjoaa jatkuvan nelivedon. Se jakaa voimaa automaattisesti etu- ja taka-akselien välillä parhaan mahdollisen pidon varmistamiseksi. Järjestelmä on suunniteltu erityisesti parantamaan ajomukavuutta ja turvallisuutta.

4Motion

Volkswagenin 4Motion on nelivetojärjestelmä, joka toimii jatkuvasti ja automaattisesti. Se käyttää monilevykytkintä voiman jakamiseen etu- ja taka-akselien välillä. 4Motion on suunniteltu tarjoamaan optimaalinen pito ja ajettavuus erilaisissa olosuhteissa.

Quattro

Audi käyttää Quattro-nimeä omassa nelivetojärjestelmässään. Quattro-järjestelmiä on useita eri tyyppejä, mukaan lukien mekaaniset ja elektronisesti ohjatut versiot. Quattro tarjoaa jatkuvan nelivedon, joka parantaa ajovakautta ja pitoa kaikissa olosuhteissa.

xDrive

BMW:n xDrive on kehittynyt nelivetojärjestelmä, joka käyttää elektronisesti ohjattua monilevykytkintä voiman jakamiseen etu- ja taka-akselien välillä. xDrive-järjestelmä on suunniteltu parantamaan ajodynamiikkaa ja ajettavuutta, erityisesti mutkissa ja liukkailla pinnoilla.

XWD

Saabin XWD (Cross-Wheel Drive) on kehittynyt jatkuva nelivetojärjestelmä, joka jakaa voimaa kaikille neljälle pyörälle elektronisesti ohjattujen monilevykytkimien avulla. XWD-järjestelmä tarjoaa erinomaisen pidon ja ajovakauden erilaisissa ajo-olosuhteissa.

SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive)

Honda/Acura käyttää SH-AWD-järjestelmää huippuluokan malleissaan. Tämä järjestelmä ei ainoastaan jaa voimaa etu- ja taka-akselien välillä, vaan se voi myös jakaa voimaa sivusuunnassa takapyörien välillä. Tämä parantaa ajettavuutta ja vakautta erityisesti kaarreajossa.

Symmetrical AWD

Subarun Symmetrical AWD on jatkuva nelivetojärjestelmä, jossa moottori ja voimansiirto on sijoitettu symmetrisesti ajoneuvon keskiviivalle. Tämä tasapainoinen rakenne parantaa ajovakautta ja pitoa kaikissa olosuhteissa. Subarun järjestelmä on tunnettu luotettavuudestaan ja tehokkuudestaan.

All-Trac

Toyota käytti All-Trac-nimeä 1980- ja 1990-luvuilla nelivetojärjestelmissään. All-Trac oli jatkuva nelivetojärjestelmä, joka paransi pitoa ja vakautta erityisesti urheilullisissa ja maastoajoneuvoissa. Nykyään Toyotalla on useita erilaisia nelivetojärjestelmiä, mutta All-Trac on historiallisesti merkittävä.

S-AWC (Super All-Wheel Control)

Mitsubishi käyttää S-AWC-järjestelmää huippumalleissaan, kuten Lancer Evolutionissa ja Outlander PHEV:ssä. Tämä järjestelmä yhdistää nelivedon aktiiviseen jousitukseen, aktiiviseen vakaudenhallintaan ja aktiiviseen perän vääntömomentin ohjaukseen, mikä parantaa ajovakautta ja suorituskykyä.

Haldex AWD

Haldex AWD -järjestelmää käyttävät monet eri merkit, kuten Volkswagen, Audi, Seat ja Škoda. Haldex on kehittynyt nelivetojärjestelmä, joka käyttää monilevykytkintä voiman jakamiseen etu- ja taka-akselien välillä. Tämä järjestelmä reagoi nopeasti ja tarjoaa hyvän pidon vaihtelevissa olosuhteissa.

4ETS (4-Wheel Electronic Traction System)

Mercedes-Benzin 4ETS-järjestelmä on käytössä joissakin heidän maastoautoissaan. 4ETS on elektroninen luistonestojärjestelmä, joka parantaa ajoneuvon pitoa ja vakautta jakamalla voimaa automaattisesti pyörien välillä tilanteen mukaan.

ATTESA E-TS (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain with Electronic Torque Split)

Nissan käyttää ATTESA E-TS -järjestelmää erityisesti urheilu- ja premium-malleissaan, kuten GT-R:ssä. Tämä järjestelmä pystyy jakamaan voimaa etu- ja taka-akselien välillä sekä sivusuunnassa takapyörien välillä, mikä parantaa ajettavuutta ja suorituskykyä erityisesti korkeilla nopeuksilla ja kaarteissa.

Terrain Response

Land Roverin Terrain Response -järjestelmä on kehittynyt nelivetojärjestelmä, joka säätää automaattisesti ajoneuvon asetuksia eri maasto-olosuhteiden mukaan. Järjestelmä voi muuttaa moottorin, vaihteiston, keskitasauspyörästön ja jousituksen asetuksia optimoidakseen ajoneuvon suorituskyvyn erilaisissa maastoissa, kuten hiekassa, mudassa, lumessa ja kivikossa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka kaikki nämä järjestelmät tarjoavat nelivedon edut, niiden toimintaperiaatteet ja tekniset ratkaisut vaihtelevat. Jokainen järjestelmä on optimoitu tarjoamaan paras mahdollinen suorituskyky ja ajomukavuus eri valmistajien ajoneuvoissa ja käyttöolosuhteissa. Nämä lisäjärjestelmät tarjoavat monipuolisia ja kehittyneitä ratkaisuja ajoneuvon pidon ja ajettavuuden parantamiseksi eri ajotilanteissa. Jokainen valmistaja kehittää omia teknologioitaan vastaamaan asiakkaidensa tarpeita ja parantamaan ajokokemusta.