20.4.2022
Kotimaisen, vaihtoautojen asiantuntijaketju J. Rinta-Joupin tilastojen mukaan yrityksen kesätyöpaikkoja alkuvuodesta hakeneista henkilöistä kolmasosa oli naisia. Autoliikeketjun erilaisissa tehtävissä työskentelee noin 400 henkeä. Tänä vuonna naishakijoiden määrä on ollut ennätyksellinen, sillä aiempina vuosina yrityksen mittaama vastaava luku kesätöitä hakeneista naisista on ollut huomattavasti alhaisempi. Maaliskuussa kerätty tilasto viestii lupaavia muutoksia autokaupan sukupuolijakaumasta.
J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mukaan kasvanut naishakijoiden määrä näkyy ennen kaikkea siinä, että yhä useampi nainen hakee yritykseen töihin automyyjän tehtäviin.
– Autokauppa kärsii edelleen naispuolisten työntekijöiden pienoisesta puutteesta, mutta nyt yhä useampi nainen on kiinnostunut aiempaa enemmän nimenomaan automyyjän roolista. Perinteisesti naishakijat ovat tavoitelleet lähinnä toimistopuolen, kuten autosihteerin toimenkuvaa. Automyyjän paikkaa tälle kesälle hakeneista ehdokkaista noin 20 prosenttia oli naisia, mikä on aiempaa huomattavasti korkeampi määrä. Edellisinä vuosina vastaava luku on ollut korkeintaan puolet tämänvuotisesta.
Autokaupan alan miesvaltaisuus on saanut useasti mediahuomiota parin viime vuoden aikana. J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi arvioi äkillisesti kasvaneen naishakijamäärän liittyvän lehdistössä esiintyneeseen positiiviseen ja kannustavaan äänensävyyn. Hänen mielestään vanhentunut mielikuva autokaupasta miesten työnantajana on alkanut kadota ihmisten mielistä, mikä on osaltaan näkynyt kaikkialla yrityksen rekrytointitilastoissa. Esimerkiksi noin neljäsosa yrityksen työpaikkoja tämän vuoden aikana netissä selaavista henkilöistä on ollut eri ikäluokista tulevia naisia.
Autokaupan myyjän toimenkuva on provisiopalkkaan perustuvaa, hyvätuloista palkkatyötä ja vapaita paikkoja alalle aukeaa jatkuvasti. Rinta-Jouppi muistuttaa, että alan vaatimukset ovat muuttuneet rajusti vuosien saatossa, eikä töihin tulevalta vaadita enää samanlaista teknistä autoihin kohdistuvaa tietotaitoa kuin aiemmin.
– Autokaupan ala on kokenut murroksen ja muokannut myyjän toimenkuvaa. Autoteknologian osaamista ja prosenttilukutaitoa ei edellytetä enää vanhaan tapaan. Nyt painoarvo on asiakastyössä ja digitaalisten asiakaspalvelulaitteiden ja järjestelmien käytössä, kuten chat- ja Whatsapp-myynnissä. Kuka tahansa voi hakea alalle, sillä tässä työssä pärjää jopa ilman aiempaa myyntikokemusta. Asenne ratkaisee.
Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800
Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Mitsubishi, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.