Kesä toi vahvaa kasvua: Käytettyjen henkilöautojen myynti nousi 25 %

17.9.2024

J. Rinta-Joupin käytettyjen henkilöautojen myynti kasvoi kesä-elokuussa 25 prosenttia verrattuna edellisvuoden kesään. Suosituimpia malleja olivat Ford Focus, Skoda Octavia ja Mercedes-Benz C. Käyttövoimista voimakkaimmin kasvoivat sähkö- ja hybridiautot.

Kotimainen vaihtoautojen asiantuntijaketju J. Rinta-Jouppi kasvatti käytettyjen henkilöautojen kappalemääräistä myyntiä kesällä peräti 25 % verrattuna vuoden takaiseen ajanjaksoon.

Kesällä suomalaisten mieleen olivat erityisesti 3–5 vuoden ikäiset vaihtoautot. Halutuimpia malleja olivat Ford Focus, Skoda Octavia ja Mercedes-Benz C. Merkeistä piikkipaikalla olivat Volvot, joiden myynti lisääntyi yli puolella.

Vaikka autokauppa perinteisesti vilkastuu kesäkuukausina, yrityksen myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni korostaa myös muita tekijöitä, jotka tukevat myynnin kasvua.

– Autonvaihtotarpeet osuvat usein tiettyihin ajankohtiin, joista kesä on suosituin. Markkinat ovat elpyneet vaikeimmista ajoista, ja kuluttajien usko talouden vakauteen on vahvistunut. Kysyntä kohdistuu nyt aiempaa vahvemmin autokaupan käytettyihin tuotteisiin, ja olemme onnistuneet tukemaan tätä kasvua ajankohtaisilla kampanjoilla ja kilpailukykyisellä hinnoittelulla, arvioi Ala-Hakuni.

Bensiini- ja dieselautojen myynti pysyi kesällä vakaana, mutta merkittävimmät kasvuluvut saavutettiin uudemmissa käyttövoimissa: hybridi- ja sähköautojen myynti yli kaksinkertaistui vuoden takaisesta.

Tilastot osoittavat myös, että käytettyjen sähköautojen myynti keskittyy vahvemmin pääkaupunkiseudulle, kun taas hybridiautojen myynti on tasaisempaa eri puolilla maata.

– Mikäli sama trendi käyttövoimien osalta jatkuu, on todennäköistä, että hybridiautot ohittavat dieselautot myyntimäärissä, niin meillä kuin koko markkinassa. Tämä ei toisaalta ole yllättävää, sillä hybridiautot vastaavat erinomaisesti kuluttajien muuttuneisiin tarpeisiin. Erityisesti ladattavien hybridimallien kysynnän moninkertaistuminen osoittaa selvästi, että suomalaiset arvostavat kustannustehokkaita ja nykyaikaisia liikkumisratkaisuja, suorituskyvystä ja ajomukavuudesta tinkimättä.

Tiedotteessa analysoidaan J. Rinta-Joupin käytettyjen henkilöautojen myyntitilastoja ajanjaksolta 1.6.–31.8.2024 ja niitä verrataan vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2023.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.