30.11.2021
Automyyjään liitetään vahvoja mielikuvia, joiden perusteella kuluttajat saattavat muodostaa asenteita autoliikkeitä kohtaan. Kotimainen autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy selvitti asiakkailtaan, mitä autoa ostavat suomalaiset ajattelevat automyyjän sukupuolesta. Tulokset yllättivät, sillä lukujen mukaan 37 % suomalaisista toivoo enemmän naisia autokauppaan töihin.
Suomalainen autoliikeketju J. Rinta-Jouppi Oy teetti lokakuussa 2021 omille asiakkailleen kyselyn mielipiteistä naismyyjiä ja automyyjien sukupuolta kohtaan. Kyselyyn vastanneista noin 37 % toivoo enemmän naisia autokauppaan töihin. Kyselyn tuloksista käy ilmi samalla, että jopa 87 % kokee, ettei autokaupassa työskentelevän automyyjän sukupuolella ole kuitenkaan heille itselleen merkitystä autokaupassa asioidessa. Samalla miesten (11 %) havaittiin tahtovan palvelua samaa sukupuolelta olevalta myyjältä naisia (4 %) useammin.
Myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mielestä tulokset ovat yllättävät. Niissä heijastuvat positiivisesti suomalaisten tämänhetkiset asenteet tasa-arvoa ja työelämää kohtaan:
"Useilla yritysten suurilla muutoksilla on tapana lähteä liikkeelle asiakkaiden toiveista. Siksi onkin hienoa nähdä, että hyvin miesvaltaiseksi mielletyllä autokauppa-alalla asiakkaiden omat asenteet asiakaspalvelijoiden sukupuolta ja sukupuolijakaumaa kohtaan ovat kehittyneet vastaamaan tätä päivää. Tämä asennemuutos ravistelee koko alaa terveellä tavalla heräämään vallitseviin asiakastarpeisiin."
Kyselyn tulosten mukaan sukupuoliin liitetyt stereotypiat ovat kuitenkin edelleen vahvasti autokaupan asiakkaiden mielessä. Esimerkiksi naismyyjät koettiin vastaajien kesken miesmyyjiä useammin ystävällisiksi asiakaspalvelijoiksi. Samalla miespuolisilla automyyjillä uskottiin olevan vahva asiantuntemus tuotteesta.
HR-päällikkö Marjo Mäkelän mukaan perinteisellä autokaupan alalla on edessään vielä paljon tehtävää pinttyneiden mielikuvien rikkomiseksi:
"En yhdy ajatukseen siitä, että nais- ja miesmyyjiä koskevat stereotypiat pitäisivät paikkansa. Ketjussamme tällä hetkellä työskentelevien ammattilaisten kirjo on hyvin monipuolinen. Meillä ja muilla autokaupan toimijoilla on selkeästi vielä töitä edessä vanhentuneiden mielikuvien muuttamisessa. Tämä työ jatkuu ja samalla kannustamme kaikkia alasta kiinnostuneita hakemaan töitä autokaupasta, sillä meillä on jatkuvaa tarvetta osaaville yksilöille."
Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n teettämä tutkimus toteutettiin yrityksen omaan asiakaskantaan aikavälillä 13.10.–24.10.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin ja ovat ostaneet auton Jarmo Rinta-Jouppi Oy:ltä omiin nimiinsä viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 2591 vastaajaa, ja otanta on kansallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Lisätiedot: Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800
Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Mitsubishi, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.