17.12.2020
Matkailuajoneuvojen myynti ja kysyntä kasvaa mutta ammattilaisen keski-ikä Suomessa on yli neljäkymmentä vuotta
Yhden Suomen suurimman autoliikeketjun, Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n mukaan matkailuajoneuvojemme myynti on kasvanut merkittävästi vuoden 2020 aikana ja asiakaskunnan nuorentuminen on ollut selkeästi havaittavissa.
Näistä syistä alalla mietitään kuumeisesti keinoja löytää lisää pitkäkestoisia ja motivoituneita työntekijöitä, sillä sitä uhkaa merkittävä vaje etenkin nuoremmista karavaaniasiantuntijoista.
Matkailuautoja ostetaan nyt entistä enemmän, entistä nuorempien toimesta
”Kotimaan matkailuajoneuvomarkkina kasvoi kuluvan kesän aikana merkittävästi ja kysyntä suorastaan räjähti. Omien tietojemme mukaan jopa 30 prosenttia asiakaskunnasta oli kuluvana kesäsesonkina iältään noin 25–34-vuotiaita. Sama ilmiö ei kuitenkaan ole nähtävissä matkailuautoja myyvän henkilökunnan ikärakenteessa. Vaikka yhä useampi on kiinnostunut ostamaan matkailuajoneuvon ja osaaville tuote-eksperteille löytyisi nyt tuottoisaa työtä, on matkailuajoneuvojen pariin ylitsepääsemättömän vaikeaa saada houkuteltua sitoutuneita ihmisiä alan ulkopuolelta”, J. Rinta-Joupin kehityspäällikkö Toni Kekola toteaa.
Matkailuajoneuvoja ja koko alaa leimaa vanhanaikainen ja vääristynyt mielikuva
”Yhä nuoremmat ostajat ovat alkaneet innostua caravan-ajatuksesta, ja sitä pidetään trendikkäänä. Valitettavasti alle kolmekymmentävuotias myynnin ammattilainen ei tahdo edes vilkaista matkailuautoon päin. Tuote ei houkuttele ja se herättää ennen kaikkea epävarmuutta monessa kokemattomassa myyjässä, jolle vauhdikkaat henkilöautot ovat se oma juttu. Näiden haasteiden vuoksi yrityksemme aloitti tänä syksynä uuden caravan-myyjäkoulutusohjelman” Kekola kertoo.
”Tavoitteenamme on palkata kokemattomia työnhakijoita alan ulkopuolelta vakituiseen työsuhteeseen matkailuajoneuvokaupan alalle ja kouluttaa heidät caravan-liiketoiminnan pitkäkestoisiksi ammattilaisiksi. Koulutus tapahtuu osin työssäoppiessan ja valituille hakijoille maksetaan täysimääräistä myyjän palkkaa ohjelman alusta alkaen. Lanseerasimme koulutusohjelma elokuun lopussa ja suosio yllätti meidät täysin. Saimme toista sataa sen tyyppistä hakemusta mitä toivoimmekin. Nimenomaan uusia kasvoja caravan-alalle. Nyt ensimmäiset tulevaisuuden caravan-myyjät on palkattu ja he ovat aloittaneet koulutusohjelman parissa työskentelyn J. Rinta-Jouppi Oy:llä”.
”Näiden erittäin positiivisten kokemusten jälkeen laajennamme ohjelmaa Raisioon, Lappeenrantaan, Kuopioon, sekä nyt avattavaan Oulun caravan-toimipisteeseen, mihin haemme neljää myyjää”, Kekola tiivistää.
Avoimet työpaikkamme löydät täältä
Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Mitsubishi, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.