Mitä automerkkejä ikäisesi ostavat?

25.6.2024

Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi tutki vaihtoautojen myyntitilastojaan ja selvitti, mitkä automerkit ovat suosituimpia eri ikäryhmien keskuudessa. Tulosten valossa BMW on nuorten suosikki, kun taas Toyota on vanhimpien ikäryhmien ykkösvalinta. 26–50-vuotiaat hankkivat todennäköisimmin Volkswagenin ja 51–60-vuotiaiden merkkivalinta on useimmiten Mercedes-Benz. Tulokset osoittavat, miten erilaiset autonvalintamieltymykset vaihtelevat ikäryhmien välillä.

Yrityksen myyntitilastojen mukaan auton ostajien keski-ikä on 46 vuotta ja Volkswagen on yleisin valinta käytettyjen autojen joukossa. Volkswagenin osuus kaikista myydyistä autoista oli jopa 11 %.

Alle 25-vuotiaat nuoret, erityisesti miehet, suosivat automerkeistä eniten BMW:tä. 26–50-vuotiaiden keskuudessa Volkswagen on selvästi suosituin merkki. 51–60-vuotiaista 12 prosenttia hankkii Mercedes-Benzin, tehden siitä ostetuimman merkin tässä ikäryhmässä. 61-vuotiaat ja sitä vanhemmat luottavat japanilaismerkki Toyotaan.

– Tuloksemme heijastavat hyvin eri ikäryhmien elämäntilanteita ja arvostuksia. Suomalaisten ykkösvaihtoehto Volkswagen on monipuolinen merkki, joka tarjoaa runsaasti erilaisia ja eri elämäntilanteisiin soveltuvia ajoneuvoja, jotka sopivat hyvin vaikkapa perheellisille ja työmatkalaisille. Nuoret arvostavat autossaan suorituskykyä ja urheilullisuutta, ja varttuneempien keskuudessa valintaperusteissa painavat muun muassa merkin maine, pitkä historia ja luotettavuus, kertoo myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Tilastoissa on vertailtu eri ikäryhmien osuutta kyseistä automerkkiä J. Rinta-Joupilta ostaneista. Myyntitilastot on kerätty ajalta 1.1.2023–31.5.2024. Luvuissa on huomioitu vain automerkit, joilla on tilastollisesti merkittävä myyntimäärä.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.