Vaihtoautomyynti nousi yli 30 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla – ladattavat hybridit ovat nyt autokaupan kuumin tuote

9.7.2024

Vuoden 2024 ensimmäinen puolisko oli vaihtoautokaupassa erittäin vilkas. Käytettyjen ajoneuvojen myynti kasvoi yli 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Hybridiautojen kysyntä kasvoi merkittävästi suomalaisten keskuudessa, erityisesti ladattavat mallit olivat kuluttajien suosiossa.

J. Rinta-Joupin käytettyjen ajoneuvojen kappalemääräinen myynti kasvoi yli 30 prosenttia tammi-kesäkuun aikana. Henkilöautoja myytiin 33 prosenttia enemmän ja myydyimmät mallit olivat järjestyksessä Skoda Octavia, Ford Focus ja Volkswagen Passat.

Käyttövoimista eniten osuuttaan kasvattivat hybridiautot, joiden myynti kasvoi peräti 140 prosenttia. Suomalaisista hybridiauton ostajista 60 prosenttia hankkii ladattavan mallin, ja loput perinteisen hybridin. Ladattavia hybridiautoja myytiin yli kolminkertainen määrä vuoden takaiseen verrattuna. Alkuvuoden selvästi halutuimmat ladattavat hybridiautomallit olivat Volkswagen Passat ja Volvo V60.

Bensiiniautot hallitsevat edelleen käyttövoimien kärkisijaa. Niitä myytiin jopa neljännes enemmän kuin edellisvuonna. Dieselautojen myynti lisääntyi 11 prosenttia ja täyssähköautot kävivät kaupaksi 70 prosenttia vilkkaammin. Sähköautomarkkinaa hallitsee edelleen yhdysvaltalaismerkki Tesla, jonka mallit Model 3 ja Model Y olivat alkuvuoden myydyimpiä sähköautomalleja.

– Vuosi 2024 on saavuttanut puolivälin ja sen ensimmäinen puolisko oli erittäin onnistunut. Vaihtoautokauppa elpyi vuoden takaisesta, kuluttajien luottamus autokauppaan vahvistui ja uuteen korkotasoon on sopeuduttu sujuvasti. Menestyksekäs alkuvuosi on seurausta myös siitä, että myytävät tuotteet ja niiden hinnat ovat houkutelleet kuluttajia autokaupoille. Tästä kiitos kuuluu ammattitaitoiselle henkilökunnallemme, toteaa myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Tiedotteessa analysoidaan J. Rinta-Joupin myyntitilastoja vuoden 2024 ensimmäiseltä puoliskolta (1.1.–30.6.) ja vertaillaan niitä vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2023.

Markku Ala-Hakuni, J. Rinta-Jouppi Oy, myyntijohtaja, puh. +358 40 736 6800

Jarmo Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autokauppaketjuista. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin. J. Rinta-Joupin pääkonttori sijaitsee Seinäjoella. Maan merkittävimpiin ja arvostetuimpiin kuuluvan vaihtoautokaupan merkkiedustuksiin kuuluu Ford, Kia, Adria, Kabe, Sun Living, sekä Bürstner.